Sök:

Sökresultat:

2152 Uppsatser om Sprćkliga fenomen - Sida 1 av 144

Skriftspra?kliga kvalitetsdrag : En ja?mfo?rande studie av elevtexter skrivna inom och utanfo?r det nationella provet

Studiens syfte a?r att underso?ka huruvida det finns skriftspra?kliga skillnader mellan texter skrivna inom ramen fo?r det nationella provet och texter fo?rfattade under annan skoltid. Fra?gesta?llningarna har varit: Vilka spra?kliga skillnader ga?r att se i ja?mfo?relse av elevers texter fra?n nationella provet och lektionstexter pa? tre spra?kliga niva?er (o?vergripande niva?, menings- och ordniva?). Materialet besta?r av 38 elevtexter varav 20 uppsatser a?r fra?n nationella provet ht-11 i svenska 1 och 18 debattartiklar som 18 av dessa 20 elever skrivit i samma kurs.

Spra?kliga hinder i matematikundervisningen : En diskurspsykologisk studie av la?rares bemo?tande i matematikundervisningen

Det ha?r a?r en kvalitativ forskningsstudie med en diskurspsykologisk ansats da?r socialkonstruktionismen sta?r som teori. Syftet a?r att underso?ka hur la?rare beskriver att de bemo?ter matematiken i skolan na?r det finns elever i behov av la?s- och skrivsto?d. En diskurspsykologisk analys studerar hur ma?nniskan skapar och fo?rsta?r sin omva?rld genom anva?ndning av sin spra?kliga fo?rma?ga.

Webbsökning: En genvÀg till ett idiomatiskt sprÄkbruk för frÀmmandesprÄksinlÀrare?

Spra?kbruk inneha?ller till stor del konventionaliserade spra?kliga mo?nster. Det kan handla om specifika ord, mer eller mindre fasta eller kompositionella flerordsenheter, hela yttranden eller grammatiska strukturer. En god ka?nnedom av dessa spra?kliga mo?nster ho?jer graden av idiomaticitet i spra?kanva?ndningen.

- Jag ser vad du sÀger! : om hur barn kommunicerar med ickeverbala leksignaler

En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.

Bayeuxtapetens sprÄkliga struktur

En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.

Det spontana, dialogiska och ostandardiserade bloggspra?ket : En studie av spra?kanva?ndandet i na?gra av Sveriges sto?rsta bloggar

Denna underso?kning studerar specifika delar av spra?ket i sex av Sveriges sto?rsta bloggar. Bloggarna som utgo?r underso?kningsmaterialet a?r Dessie, Kenzas, Paow, SamirBadran, Hugo Rosas och The odd way. De spra?kliga fo?reteelser som underso?ks a?r icke-verbala inslag, svordomar, utrop, talspra?kliga ordformer, la?nord och fo?rkortningar.

La?sbarhet nu och da? : En underso?kning om ungdomsbokens och deckarens spra?kliga fo?ra?ndring o?ver 50 a?r

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

"Åtalet Ă€r dĂ€rmed styrkt och skall bifallas" : En diakron undersökning av sprĂ„ket i domar frĂ„n Uppsala tingsrĂ€tt

I denna uppsats underso?ks spra?ket i 18 domar fra?n Uppsala tingsra?tt. Syftet a?r att ta reda pa? hur va?l domarnas spra?k motsvarar de klarspra?kskrav som sta?lls pa? myndighetstexter idag. Ha?lften av domarna a?r skrivna a?r 2004 och den andra ha?lften a?r 2014, vilket mo?jliggo?r en diakron ja?mfo?relse domarna emellan.

Digitaliseringens pÄverkan pÄ musikproducentens arbete

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

6- och 7-Äringar resonerar kring naturvetenskapliga fenomen : Med inriktning pÄ omrÄdet vatten

Syftet med detta arbete har varit att fÄ en ökad förstÄelse för hur elever resonerar kring naturvetenskapliga fenomen. Jag har genomfört kliniska intervjuer med tolv elever frÄn förskoleklass samt Är 1 om hur de resonerar kring nÄgra vetenskapliga fenomen, med fokus pÄ vatten. Resultaten visar att eleverna gÀrna förmedlar sina tankar muntligt i intervjuerna. Det finns ocksÄ en stor spridning hos eleverna vilka kunskaper de har inom olika fenomen och spridningen Àr Àven stor vad gÀller huruvida deras tankar och kunskaper inom detta omrÄde Àr nÀra verkligheten eller mer fantasibetonad. Dessa resultat kommer att bli anvÀndbara för pedagoger för att bÀttre kunna genomföra undervisningen pÄ elevernas nivÄ..

Genrebredd, jaha vad betyder det dÄ? : En intervjustudie om genrebredd pÄ estetiska program med uttalad genreinriktning

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

Fullblodsuppfödaren : en aktör i en förÀnderlig vÀrld

Med hjÀlp av den fenomenologiska teorin har jag sökt svar pÄ hur fullblodsuppfödaren upplever sin situation och med hjÀlp av begreppet livsvÀrld har jag analyserat materialet. Genom Schutz definition av begreppet livsvÀrld har jag belyst fenomen och upplevelser i uppfödarnas vardagsliv. Jag har tolkat Schutz definition av livsvÀrlden som den bild av verkligheten sÄ som den upptrÀder för informanten och de fenomen som har betydelse för deras vardag. Efter att ha trÀffat och intervjuat fyra stycken fullblodsuppfödare i MÀlardalsregionen har jag kunnat kategorisera nio fenomen som Äterkommer i samtligas livsvÀrld. De fyra uppfödarna har haft varierande Äsikter och berÀttelser om de olika fenomen som jag kunnat uppmÀrksamma. De nio fenomen som jag kategoriserat utefter informanternas berÀttelser Àr ekonomiska villkor, drivkrafter, traditioner, gemenskap och utbildning, möjligheter inför framtiden, kvalitet, hinder inför framtiden, föryngring och nyrekrytering samt Svensk Galopp vilken Àr den organisation som svarar för den svenska galoppsporten i helhet.

Hur gymnasieelever i grupp förklarar ett naturvetenskapligt fenomen

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att undersöka hur gymnasieelever i grupp formulerar förklaringar av ett naturvetenskapligt fenomen. Förklaringarnas uppbyggnad analyseras med hjĂ€lp av en modell för argumentationsanalys. Gruppernas diskussionsförlopp studeras med hjĂ€lp av modellen för att undersöka hur eleverna konstruerar argument tillsammans. Även huruvida grupperna lyckas formulera vetenskapliga förklaringar undersöks. Studien genomfördes med hjĂ€lp av videoobservationer pĂ„ smĂ„grupper av elever som diskuterar kring ett experiment med ett tydligt observerbart fenomen de precis fĂ„tt se.

Naturvetenskap i förskolan : en studie om hur nÄgra pedagoger ser pÄ barns erfarenheter av naturvetenskapliga fenomen

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur NTA fungerar pÄ förskolenivÄ. Detta gjordes via intervjuer och en observation. Samtliga pedagoger i undersökningen menar att NTA fungerar bra Àven pÄ förskolenivÄ, sÄlÀnge man bryter ner det till barnens nivÄ..

PopulÀrmedias bidrag till vardagsförestÀllningar om fysikaliska fenomen

Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur gymnasielevers förmÄga att besvara samt ta stÀllning till frÄgor rörande ett antal fysikaliska fenomen pÄverkas av att de exponeras för ett antal kortare filmklipp tagna ur populÀrfilm innehÄllande scener dÀr fiktiva representationer av fysikaliska fenomen Äterges pÄ ett sÀtt som inte nödvÀndigtvis överensstÀmmer med de vedertagna naturvetenskapliga förklaringsmodeller av dessa fenomen som dessa eleverna bör ha tagit del av i sin undervisning enligt rÄdande kursplaner. För att kunna göra detta har ett antal passande scener noggrant valts ut ur populÀrfilmer och en enkÀt utformats med frÄgor om ett antal utvalda verklighetsknutna fysikaliska fenomen som gymnasieelever har fÄtt besvara före och efter det att de exponerats för dessa filmscener. I analysen av svarsmaterialet har studerats ett antal övergÄngar mellan egenskaper och egenskapskombinationer i elevernas enkÀtsvar före jÀmfört med efter exponeringen av filmscenerna och jÀmförande statistik har sammanstÀllts över hur pass frekvent förekommande dessa övergÄngar har varit för deltagarna i studien. Studiens resultat visar att det finns en inte helt obetydlig andel elever som efter exponeringen av fiktiva filmscener besvarar samt tar stÀllning till frÄgorna om fysikaliska fenomenen pÄ ett sÀtt som i flera fall kan hÀnvisas till hur dessa fenomen fiktivt Äterges i filmscenerna..

1 NĂ€sta sida ->